Voorbereiding op de volgende bevalling

Je bent weer zwanger! Gefeliciteerd! Alhoewel, wanneer je een eerdere traumatische bevalling hebt meegemaakt, kan je gemengde gevoelens hebben over de aankomende onvermijdbare gebeurtenis. In dit artikel vind je 5 tips over hoe je jezelf kunt voorbereiden op de bevalling alsmede praktische links naar professionals.

Wetenschappers omschrijven vier groepen zwangere vrouwen na een eerdere traumatische bevalling: (a) vrouwen die de hele zwangerschap in paniek zijn; (b) vrouwen, die een strategie hebben om hun lichaam te “herclaimen” en hun reis naar moederschap volbrengen; (c) vrouwen, die controle nemen over het geboorteproces, voelen zich sterk en willen andere vrouwen helpen; en (d) vrouwen die nog steeds moeten genezen van hun geboortetrauma. Het kan nuttig zijn om te weten in welke categorie je je bevindt, omdat het ervoor zorgt dat je beter begrijpt hoe je je voelt en wat je nodig hebt om de bevalling een positieve ervaring te laten zijn. Je kan ook je zorgverlener informeren wanneer je angst, depressie of PTSS na de geboorte van je vorige baby hebt gehad; ook wanneer er een geschiedenis is van seksueel trauma of wanneer je gelooft dat je een lage pijngrens hebt. Het is begrijpelijk als je je verward voelt, erg emotioneel bent of twijfels hebt over je echte gevoelens en gedachten over de aankomende bevalling. Hier is een vragenlijst die je kan helpen om objectief vast te stellen hoe je je voelt. Volg de link voor deel 1, en doe deel 2 daarna.

Er zijn veel strategieën om om te kunnen gaan met zwangerschap en de komende bevalling. Toch zijn en een aantal generieke factoren die onze ervaring beïnvloeden, zoals hoe angstig je je voelt als je aan je bevalling denkt, hoe je omgaat met stress en sociale ondersteuning. Deze vage factoren zijn de basis voor de volgende tips.

5 TIPS voor de voorbereiding op de volgende bevalling

  1. Realiteit onder ogen zien

Wanneer je lijdt aan symptomen van een posttraumatische stressstoornis, dan is het tijd om het aan jezelf toe te geven, het te delen met je partner/vriend en uiteindelijk ook je zorgverlener. Het is belangrijk om nu hulp te zoeken en het helingsproces te starten. Het zou een grote opluchting kunnen zijn om de last van de onzichtbare pijn te verminderen voor de geboorte van je volgende baby.

Wie kan je helpen? Klik op Verwijzingen om de volledige lijst te zien. Ook op de pagina Hulpverleners vind je EMDR therapeuten, psychologen, coaches, trainers, ervaringsdeskundigen en meer.

  1. Geef om je lichaam en geest

Aangezien je een ervaren moeder bent, realiseer je je hoe belangrijk het is om fysiek en mentaal voorbereid te zijn. Elke fysieke activiteit is gezond voor je lichaam! Elke mentale activiteit, zoals positief denken, zelf-reflectie en meditatie zijn gezond voor je geest. Er is een grote verscheidenheid aan sport centra, yoga klassen en verschillende cursussen die claimen je voor te bereiden op de bevalling. Ga door met het opleiden van jezelf, maar kies de bronnen zorgvuldig. Het lezen van boeken, geschreven door gerespecteerde auteurs, en het stellen van vragen aan je zorgverlener zijn een goed idee. Het lezen van verschillende blogs op internet en het kijken van TV shows over bevallingen kan beter vermeden worden omdat onderzoek heeft aangetoond dat dit een negatief effect kan hebben op je angst voor de bevalling.

Wat kun je doen met een klein budget? Wees creatief! Doe aan geboortekunst (Pinterest inspireert), schrijf positieve affirmaties, ontwikkel een doos met gereedschappen die je kunnen helpen tijdens de bevalling.

  1.  Interview met verloskundige

Herinnering: deze tips zijn een hulpmiddel en geen actieplan!
Overweeg en respecteer je persoonlijke keuzes.

Wanneer je nog steeds vragen voor je zorgverlener hebt, die bij je was tijdens je traumatische bevalling en je hebt de innerlijke behoefte om met haar of hem om hierover te praten, zou je een afspraak in kunnen plannen voor een interview. Voel je vrij om je partner of vriend(in) mee te nemen naar de afspraak voor ondersteuning. Door het stellen van vragen en het luisteren naar antwoorden leer je misschien nieuwe informatie over de nodige procedures en de keuzes die de professionals moeten maken, wellicht ontdek je een nieuw perspectief op je vorige bevalling en wat er de volgende keer anders gedaan kan worden. Een interview zou je de afsluiting kunnen geven die je nodig hebt. Je kunt ervoor kiezen om bij dezelfde zorgverlener te blijven of om naar een andere te gaan, maar het is belangrijk om een vertrouwensband te hebben.

  1. Van geboorteplan naar moeder-verloskundige partnershap

Geboorteplannen zijn erg populair bij vrouwen, die onnodige medische interventies willen voorkomen en/of die hun “informed consent” willen uitoefenen en professionals, vaak voorstanders van een natuurlijke geboorte, geven een geboorteplan in de vorm van een check-list in hun praktijk. Toch zijn er veel kritische punten over het geboorteplan.

Amy Michelle DeBaets, PhD, van Oakland University William Beaumont School of Medicine heeft een nieuwe proactieve aanpak bedacht om een moeder-verloskundige partnerschap op te bouwen en om de communicatie te verbeteren. Voortdurende gesprekken voor en tijdens de bevalling tussen de twee partijen geeft de mogelijkheid voor jou, als moeder in verwachting, om je wensen en angsten uit te drukken, en voor je verloskundige om informatie te geven en een vertrouwensband met jou op te bouwen. Tijdens het begin van de zwangerschap is het de beurt aan de professional om te vertellen over haar werkfilosofie en methoden, later is het jouw beurt om jouw denkbeelden en zorgen te delen. In de onderstaande tabel, vind je het hulpmiddel voor moeder-verloskundige partnerschap planning, die je kan voorstellen aan je verloskundige om te gebruiken gedurende je zwangerschap en bevalling.

VECTOR hulpmiddel voor moeder-verloskundige partnerschap planning

Values
(Waarden)
Wat zijn de kernwaarden van de moeder? Wat zijn haar angsten? Wat is het belangrijkste in haar geboorteproces?
Environment
(Omgeving)
Wie wil de moeder bij haar tijdens de bevalling? Wat zou haar helpen om haar verzekerd en ontspannen te voelen?
Comfort
(Comfort)
Welke middelen wil de moeder tot haar beschikking hebben voor haar comfort en ondersteuning?
Treatment
(Behandeling)
Zijn er specifieke behandelingen die de moeder niet wil? Waarom?
Options
(Opties)
Wanneer de geboorte niet gaat zoals gepland, hoe zal de moeder haar opties voor interventie adresseren?
Recovery
(Herstel)
Hoe wil de moeder dat het initiële contact met haar baby is? Wat zijn haar voorkeuren voor hechting, voeding en zorg na de geboorte

Gebaseerd op het onderzoek over onwaardige vrouwenbejegening tijdens bevalling is het volgende geboorteplan ontwikkeld. Het doel van dit plan is om PTSS klachten na de bevalling te voorkomen. Er is geleerd dat het gebrek aan aandacht voor de punten beschreven in dit plan, zoals een fysieke aanpak, communicatie vaak leiden tot een negatieve geboorteervaring door de moeders. Voel je vrij om dit plan te delen met je zorgverlener.

  1. Team van ondersteuners

Als laatste: sociale ondersteuning! Terwijl je zwanger bent, deel je gedachten en gevoelens met je familie, vrienden en zorgverleners, zodat ze beter kunnen begrijpen wat je meemaakt. Ook een (online) groep met andere moeders die in verwachting zijn kan ervoor zorgen dat je je begrepen voelt en soms kan het helpen om je zorgen te verminderen, wanneer je ziet dat je niet de enige bent.

Tijdens de bevalling ben je kwetsbaar. Omgeef jezelf met mensen die je er echt bij wilt hebben/nodig hebt. Opgelet! Dit is niet altijd mogelijk om te doen met het medische personeel in het ziekenhuis. Je partner (of een ander belangrijk persoon), wanneer goed getraind, zal altijd bij jou blijven. Hij/zij zal luisteren, coachen en je fysiek steunen. Wanneer er om wat voor reden deze personen niet beschikbaar zijn, zou je een doula kunnen huren.

Doula’s en hun werk:
www.moniquevanleeuwen.nl
www.holisticdoula.nl

 Extra: Je partner zou het boek “Aanpakken voor aanstaande vaders” kunnen lezen geschreven door David Borman

 

Literatuurlijst:

Aguiar, C., Bohren, M.A., Coneglian, F.S., Diniz, A.L.A., Gülmezoglu, A.M., Hindin, M.J., Hunter, E.C., Javadi, D., Khosla, R., Lutsiv, O., Makh, S.K., Oladapo, O.T., Souza, J.P., Tunçalp, Ö., Vogel, J.P. (2015). The Mistreatment of Women during Childbirth in Health Facilities Globally: A Mixed-Methods Systematic Review. PLOS Medicine, 12(6).

Beck, C. T., Watson, S. (2010). Subsequent childbirth after a previous traumatic birth. Nursing Research, 59 (4), 241-249.

Cash, M., Catherine Angell, C., Cheyne, H., Hundley, V., Luce, A., Teijlingen, van, E. (2016). “Is it realistic?” the portrayal of pregnancy and childbirth in the media. BMC Pregnancy and Childbirth, 16:40.

DeBaets, A. M. (2016). From birth plan to birth partnership: enhancing communication in childbirth. American Journal of Obstetrics & Gynecology.

Gamble, J., Creedy, D., Moyle, W., Webster, J., McAllister, M., Dickson, P. (2005). Effectiveness of a counseling intervention after a traumatic childbirth: a randomized controlled trial. Birth, 32(1), 9-11.

Grekin, R., O’Hara, M. W. (2014). Prevalence and risk factors of postpartum posttraumatic stress disorder: a meta-analysis. Clinical Psychology Review, 34 (5), 389-401.

Iles, J., Slade, P., Spiby, H. (2011). Posttraumatic stress symptoms and postpartum depression in the couples after childbirth: The role of partner support and attachment. Journal of Anxiety Disorder, 25, 520-530.

Soet, J. E., Brack, G.A., DiIorio, C. (2003). Prevalence and predictors of women’s experience of psychological trauma during childbirth. Birth, 30 (1), 36-46.