Hoe zorg je goed voor jezelf als (nieuwe) moeder?

door Desirée Domacassé, orthomoleculaire voedingsadviseur

Het moment dat jij je pasgeboren baby vasthoudt, is niet alleen een ogenblik dat je nooit meer zal vergeten, maar vanaf dan staat je leven grotendeels in het teken van het ontfermen over dit nieuwe leven.
Zoals je zelf hebt ervaren, is de zorg voor een kleintje erg intensief. Hoe klein ze ook zijn, ze weten al instinctief alle aandacht naar zich toe trekken wanneer ze iets nodig hebben. Als moeder ben je er helemaal op afgestemd om steeds te anticiperen waar je kindje om zal vragen. Zodanig zo dat je daarin jezelf helemaal vergeet. De vanzelfsprekendheid om voor iedereen om je heen te zorgen, is zo sterk dat je soms opnieuw moet leren om je eigen behoeften te herkennen en erin te voorzien.
In mijn praktijk ontmoet ik veel moeders die op een punt zijn gekomen dat ze actie moeten ondernemen, omdat ze uitgeput zijn. Te lang hebben ze zichzelf onderaan hun prioriteitenlijstje geplaatst en intuïtief voelen ze aan dat hun lichaam het niet accepteert als ze zo langer doorgaan.
Het werk dat ik met ze doe, begint met kleine stappen elke dag waarin je eenvoudige dingen doet om jezelf te geven wat je nodig hebt.
Als je ervoor kan zorgen dat je meer energie hebt en je lichaam voedingsstoffen geeft die het nodig heeft dan creëer je ruimte voor jezelf. En met deze ruimte kan je met nieuwe ogen kijken naar hoe het daadwerkelijk met je gaat en of je wel zo wil doorgaan. Vaak kom je met deze ruimte tot nieuwe inzichten en heb je de energie om stappen te zetten om de nodige veranderingen door te voeren.

Met het volgend lijstje kan je een begin maken met 5 simpele dagelijkse gebruiken waarin je voor jezelf zorgt en stap voor stap ruimte voor jezelf creëert.

Vitamine D

Alle baby’s wordt aangeraden om vitamine D en vitamine K druppels in te nemen, omdat je deze vitamines niet meegeeft met de borstvoeding. Deze vitamines zijn essentieel voor bot aanmaak en dus voor de groei. Daarnaast draagt vitamine D bij aan een verbeterde weerstand en zelfs aan het verminderen van eczeem. Maar niet alleen de kleintjes hebben deze vitamines nodig, ook jij als mama hebt een vergrote behoefte. Vitamine D wordt aangemaakt als we in de zon zijn. En het is je vast opgevallen dat iedereen vrolijker is wanneer de zon schijnt. En omdat we als moeders gevoelig zijn voor stemmingswisselingen en depressieve gevoelens na de zwangerschap is het essentieel dat we vitamine D suppleren. Deze emotionele klachten worden veroorzaakt door een hormonale disbalans dus als je daarnaast last hebt van je menstruatie en PMS-klachten dan kan je die hiermee verhelpen. De toevoeging van vitamine K helpt bij beter gebruik van vitamine D in je lichaam.

Gebruik: 5 druppels per dag waarbij je dit supplement ook aan je kindje(s) kan geven

Magnesium

Magnesium is een mineraal waar steeds minder van in onze voeding voorkomt. Daarnaast eten we niet altijd even gezond waarbij lang niet genoeg groene (blad)groenten eten elke dag. Dit is vervelend, want als het gaat om de mogelijkheid voor je lichaam om energie te maken, maar ook voor de eerdergenoemde hormonale balans is magnesium ontzettend belangrijk. Wanneer we veel stress hebben – waarbij de meeste van ons het moederschap als zeer stressvol ervaren – dan raakt het magnesium in je lichaam erg snel uitgeput om je lichaam alert te houden. De voordelen van een magnesium supplement zijn teveel om op te noemen, maar de belangrijkste in deze fase van ons leven is de mogelijkheid om te ontspannen en daarmee de kwaliteit van de slaap die we krijgen te verbeteren. Daarom neem je magnesium in bij de avondmaaltijd of voor het slapengaan.

Gebruik: na de avondmaaltijd 2 schepjes

Brandnetel Thee

We kennen brandnetel als een vervelend onkruid dat we moeten vermijden. Dezelfde eigenschappen die ervoor zorgen dat brandnetel zo prikt bij aanraking, zijn ook de eigenschappen die ervoor zorgen dat het zo gezond is voor je. Vaak worden de kwetsbaarheden waar we relatief weinig last van hadden voor de zwangerschap vele malen ergen na de zwangerschap. Denk daarbij aan allergieën, asthma, bloedarmoede, blaasontstekingen, veel bloedverlies tijdens de menstruatie, om er een paar op te noemen. Dit zijn allemaal klachten waar brandnetel je bij kan ondersteunen als preventief middel. Daarbij is brandnetel een mooie thee om te drinken als je borstvoeding geeft om de melkproductie te stimuleren.

Gebruik: 1-2 kopjes per dag. Je kan ook een infusie maken waarbij je 500ml brandnetel thee de hele nacht laat staan, hierdoor komen er nog meer mineralen en voedingsstoffen vrij. Dit drink je dan in de ochtend (koud) op.

Lavendel Olie

Etherische oliën hebben een zeer krachtige werking op onze gemoedstoestand en zelfs onze gezondheid. Dit komt omdat onze reuk als enige zintuig direct verbonden is met onze hersenen. Daarom kan je bij het ruiken van een geur uit je jeugd gelijk de herinnering en het gevoel zó helder voor de geest halen alsof het weer gebeurt. Bij de geur van echte lavendel ontspant ons lichaam dieper, het vermindert stress en zelfs de soms irreële angstgevoelens – die welbekend zijn bij mama’s – verminderen. Daarnaast is lavendel heilzaam voor je luchtwegen en is het verzorgend voor je huid. Het is belangrijk om een pure essentiële olie in huis te halen en geen parfum geuren, omdat je anders de gezondheidsvoordelen misloopt. Ook voor stimuleren van diepere slaap van je kleintje is lavendel olie een hele fijne toevoeging.

Gebruik: 1-2 druppels op je kussen of in een verstuiver. Ook kan je 1-2 druppels toevoegen aan bijvoorbeeld amandel of kokosolie om je lichaam mee in te smeren.

Rauwe Cacaopoeder

Er worden vaak grapjes gemaakt over onze vrouwelijke voorliefde voor chocolade. Als we kijken naar wat er in cacao zit dan is het misschien niet zo gek dat we daar behoefte aan hebben. Rauwe cacaopoeder bevat namelijk magnesium en heeft een effect op ons goed gevoel hormoon. De chocoladerepen in een snoepautomaat dit effect niet, maar dat weten je hersenen helaas niet. Dus als je de gezondheidsvoordelen van chocolade wil benutten dan kan je het best rauwe cacaopoeder in huis halen. Ook kan je minimaal 70% pure chocolade kopen waarbij je wil opletten dat het eerste of tweede ingrediënt geen suiker is, zodat je niet alleen zoetstoffen binnenkrijgt.

Gebruik: 1 eetlepel door een smoothie of meng deze eetlepel met een eetlepel notenpasta en een theelepel honing of ahoornsiroop om je zoete trek te bevredigen.

Met deze 5 zelfzorg middelen kun je jezelf de aandacht geven die je op het moment verdient. Want als jij je beter voelt dan kan je er ook zijn voor je gezin!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Desirée adviseert:

Desirée Domacassé
Orthomoleculaire voedingsadviseur
www.daisysyellowpepper.com
Regio Noord Holland

Desirée is haar carrière gestart bij De Nederlandsche Banks als financieel econoom. Na haar zwangerschap en de vele inzichten die dat opleverde, besloot ze haar hart te volgen. Als orthomoleculaire voedingsadviseur met een achtergrond in biomedische wetenschappen, begon ze Daisy’s Yellow Pepper. Haar passie voor het moederschap en gezond leven combineert ze hier in een 8-weeks online programma. In deze 8 weken helpt ze moeders die zich goed en gezond willen voelen. Naast deze 1-op- 1 begeleiding geeft ze ook workshops en presentaties over ‘postnatale depletie’, oftewel de hardnekkige vermoeidheidsklachten waar veel moeders mee blijven worstelen soms nog jaren na de bevalling. Voor haar is niks is mooier dan moeders te helpen stralen!