18 tips voor het omgaan met een flashback

Vertaling van healmyptsd.com

Voor veel vrouwen die lijden aan PTSS zijn flashbacks een groot fysiologisch, destructief probleem. Er is behoefte aan een ‘to-do’ lijst voor het onderbreken hiervan: een lijst van strategieën om ons uit de flashback te halen en ons weer in contact te brengen met het heden. Deze lijst is opgesteld naar aanleiding van de ervaringen van mensen met PTSS en wat zij doen om hun flashbacks te stoppen.

18 tips voor het omgaan met flashbacks

  1. Tel langzaam van 1 tot 10: herhaal dit tot de flashback over is.
  2. Oefen ademhalingstechnieken om lichaam en geest in contact te brengen.
  3. Focus op een van de vijf zintuigen, kijk bijvoorbeeld langzaam om je heen en concentreer je op alle details; haal diep adem en ruik de lucht; kauw op een stukje kauwgom en proef de frisse smaak; doe je handen op elkaar en voel je huid; luister naar het geluid van verkeer.
  4. Laat de flashback over je heen komen en kijk ernaar zoals je naar een film zou kijken, alsof je er los van staat en het beeld op een scherm verschijnt. Jij bent in het heden; de flashback is een afgescheiden gebeurtenis.
  5. Laat een elastiekje om je pols tegen je aan schieten.
  6. Houd een ijsblokje vast.
  7. Knijp wat tandpasta in je mond (erg unieke textuur/ smaak/ geur).
  8. Neem een slokje vanille extract.
  9. Stamp met je voeten.
  10. Zeg het alfabet achterstevoren op.
  11. Schrijf in een dagboek. “Stop het in een doosje” en zet de doos weg.
  12. Ruik aan pepermunt olie (helpt tegen hoofdpijn, misselijkheid, en schokt de zintuigen).
  13. Maak het bespreekbaar. Praat met iemand.
  14. Omring jezelf met dingen die je helpen aarden (klokken, kalenders, muziek).
  15. Ontwikkel een techniek voor veilige ontlading, indien nodig. In de woorden van één trauma overlever: “Ik pakte oude glazen potten uit de koelkast en gooide die tegen een stenen muur kapot, sloeg hard met een deur, of schreeuwde zo hard ik kon als niemand me kon horen”.
  16. Stretchen, yoga, fietsen, hardlopen, wandelen, of fitnessen.
  17. Tellen zonder limiet – begin met tellen wanneer de flashback start en stop niet totdat de herinnering afneemt.
  18. Voor deze laatste tip gebruik ik de woorden van een dierenarts, maar iedereen kan deze techniek toepassing door het trigger geluid te vervangen: “Het geluid van een grasmaaier veroorzaakte bij mij flashbacks, dus mijn therapeut liet me dit geluid op mijn computer installeren en er keer op keer naar luisteren. Ik voel me nog steeds erg angstig bij het horen van dit geluid, maar nu krijg ik geen flashbacks meer”.